Dagen, weken of zelfs maanden zwoegen op een uitgebreid businessplan. Een uitgebreide visie met stappenplan waarin u omschrijft wat u wilt bereiken met uw bedrijf en hoe u van plan bent om dat te doen. Klinkt het u bekend in de oren? Tijd om te stoppen met deze tijdrovende klus. Uw klant verwacht nú service!
Ze bestaan nog steeds. De dikke pakken papier waarin ondernemers hun strategie uitschrijven, compleet met kostprijsberekeningen en hoogoplopende grafieken. Vroeger was dat misschien zinvol, nu is dat zeer waarschijnlijk niet meer zo. In een samenleving waar verandering de norm is, verandert de klantbehoefte continu. Wat is de waarde van een ondernemingsplan waarin je tien jaar vooruitkijkt als de behoefte tien jaar later heel anders is? Klanten verwachten dat u flexibel bent en maatwerk levert. Dat kan door kleine stapjes te zetten en steeds te verbeteren. Een methode die daar bij aansluit is agile werken.
Agile staat letterlijk voor wendbaar, lenig en flexibel. Agile organiseren is een manier van denken, werken en organiseren die organisaties in staat stelt om snel en effectief in te spelen op veranderingen in de wereld om hen heen. In agile werkende organisaties staat de klant voorop, terwijl ook het bedrijfsbelang en de belangen van medewerkers niet vergeten worden. Veel grote bedrijven in Nederland (Politie Nederland, KPN en NOS) werken dan ook al met deze methode.
Vier belangrijke kenmerken van agile werken zijn een flexibele strategie, multidisciplinaire teams, in korte cycli én visueel werken. Deze kenmerken zorgen ervoor dat je als ondernemer realtime kunt inspelen op de klantbehoefte.
Agile organisaties weten waarom ze bestaan en hebben duidelijke doelen, maar de manier hoe je die doelen bereikt, is in deze snel veranderende wereld niet goed te voorspellen. Daarom maak je als onderneming een flexibele strategie. Dat doe je met zo weinig mogelijk papierwerk. Zo zorg je ervoor dat je als organisatie in deze snel veranderende wereld steeds kunt bijsturen.
Daarnaast bestaan agile organisaties niet uit afdelingen, maar uit teams die experimenteren en snel en zelfstandig kunnen handelen. Het werken in multidisciplinaire teams gaat volgens een duidelijk afgesproken werkwijze, zodat de klant tevreden is.
De teams werken in een vast ritme met korte cycli. Hierbij leveren ze steeds tussenproducten op aan de klant om feedback te verkrijgen. Op die manier kunnen de teams verbeteringen snel doorvoeren. Aan gedetailleerde lange termijn planningen doen agile organisaties niet.
Agile teams werken zoveel mogelijk visueel en transparant, zodat je in één oogopslag kunt zien hoe de voortgang is in het project. Dit geeft teams en medewerkers de gelegenheid om verantwoordelijkheid aan te pakken en duidelijkheid in het proces. Op die manier kunnen agile teams het beste resultaat halen.
Aansluiten bij de klantbehoefte is in 2019 noodzakelijk. Wanneer je start met agile werken kun je inspelen op die klantbehoefte. Deze methode is niet alleen geschikt voor ondernemers die net starten met hun bedrijf, alle ondernemers kunnen hier mee starten. Je kunt het op je eigen tempo doen, een voor jouw onderneming passende vorm van agile zoeken en die op jouw manier implementeren.
Hoe speel jij als (startende) ondernemer in op de steeds veranderende klantbehoefte?
Ook interessant Zet jij Growth Hacking al in voor je bedrijf?
[raw_html_snippet id="nieuwsbrief"]
Met onze beoordeling van 9.4/10 is Pintip al jarenlang de hoogst gewaardeerde pinleverancier van Nederland.