Growth Hacking is een term die regelmatig voorbijkomt in het bedrijfsleven, maar nog niet elk bedrijf heeft kennis gemaakt met deze mindset. Growth Hacking is een bepaalde manier van denken (en uitvoeren) waarmee je binnen zeer korte tijd een bedrijf snel kunt laten groeien. Handig voor start-ups, maar zeker ook voor bedrijven die al langer bezig zijn.
De term Growth Hacking is bedacht door Sean Ellis, een investeerder en ondernemer uit Sillicon Valley. Hij kreeg het telkens weer voor elkaar om verschillende start-ups ontzettend snel te laten groeien. Hij deed dit met de mindset die we vandaag de dag Growth Hacking noemen. Een mindset en een proces om zo veel mogelijk en zo snel mogelijk groei te realiseren, waarbij budget en resources zo effectief mogelijk worden ingezet.
Growth Hacking bestaat uit drie onderdelen: creativiteit, marketing en techniek. Een ontzettend belangrijk onderdeel van Growth Hacking is creativiteit. Onder creativiteit vallen de ideeën om het merk sterk neer te zetten en om nieuwe klanten aan te trekken. Goede creativiteit zorgt ervoor dat mensen geraakt worden door de boodschap en het gaan delen met andere mensen. Daarnaast speelt marketing een belangrijke rol. Marketing heeft als doel om traffic te genereren. Dat wil zeggen dat marketing ervoor moet zorgen dat zoveel mogelijk geïnteresseerden daadwerkelijk klant worden bij jouw bedrijf. Ten slotte is techniek een belangrijk onderdeel van Growth Hacking. De juiste tools en data zorgen voor een efficiënte manier van werken, maar ook voor inzicht in de behoeften van de klant. Op die manier kun jij de behoeften van de klant optimaliseren. Kortom, met Growth Hacking moet je mensen aantrekken, ze tot aankopen verleiden en zorgen dat ze klant blijven.
Het verschil met traditionele marketing
Met marketingstrategieën kom je een heel eind als het gaat om de positionering van jouw bedrijf. Maar een uitgebreide strategie heeft als nadeel dat het vaak lang duurt voordat de strategie zich uitbetaalt. Met Growth Hacking zet je telkens kleine stappen, waarbij je elke stap evalueert. Op die manier zie je veel sneller of het resultaat heeft dan bij traditionele marketing. Een ander, uniek verschil met traditionele marketing is dat je niet in één keer je hele marketingbudget uit hoeft te geven aan een strategie die misschien niet eens werkt.
Vandaag nog starten met Growth Hacking
Wil je vandaag nog beginnen met Growth Hacking? Dan is het een goed idee om te zorgen dat alle neuzen binnen jouw bedrijf dezelfde kant op staan. Alle medewerkers moet dezelfde mindset hebben en het belang van groei inzien. Begin met een klein project en houd het klein en overzichtelijk. Bouw vervolgens de projecten en het aantal tests telkens uit. Optimaliseer de uitkomsten en test dan opnieuw. Elke stap bij Growth Hacking leent zich voor analyse en optimalisatie. Van daaruit kun jij jouw diensten of producten verbeteren, sluiten jouw producten of diensten beter aan bij de doelgroep en hack je jouw weg richting groei!
Natuurlijk is er naast alle positieve geluiden ook een andere kant. Groei door middel van Growth Hacking vindt niet plaats door één keer met je vingers te knippen. Het methodisch opstellen van testen en het optimaliseren van testresultaten kost nou eenmaal tijd. Daarnaast garandeert Growth Hacking geen groei. Net als bij alle andere marketingtechnieken hangt groei af van de markt en van de uitvoering. Het is dus geen succesformule die succes garandeert, maar Growth Hacking brengt wel vaak succes voort. Google maar eens op de succesverhalen van bijvoorbeeld Airbnb of Udemy. Zij zijn groot geworden met behulp van Growth Hacking.
Iedereen kan leren Growth Hacken, het is geen magie! Zet jij Growth Hacking al in voor jouw bedrijf? Als je wilt groeien, is dit de manier om het te doen.
Met onze beoordeling van 9.4/10 is Pintip al jarenlang de hoogst gewaardeerde pinleverancier van Nederland.